2021-06-02 15:10:17 przez ewa462
Strój na sesji to tylko dodatek, ozdoba, która ma podkreślić kształt ciała i urodę modelki, dlatego unikam przepychu i zbędnych akcesoriów. Czasami wystarczy tylko kawałek jedwabiu......a czasami absolutnie nic ;)


2021-06-01 13:43:24 przez brownsville
Bardzo Ci dziekuje za obszerny wpis. Liczylem, ze cos napiszesz, bo wiem ze takie zdjecia to Twoja dzialka :) Ze wszystkim sie zgadzam i wypunktowalas bledy, ktore teraz i ja widze. Musze sobie wszystko ulozyc w glowie i pewnie jeszcze podejde do tematu. Bardzo dziekuje jeszcze raz i pozdrawiam :)


2021-06-01 13:38:13 przez brownsville
Wielkie dzieki za kilka slow. Wszystko sie zgadza: 1. Material byl pognieciony (jestem leniwym wyznawca opcji non-iron), co widzialem od poczatku. Niestety nie bylo na tyle wolnej przestrzeni, zeby odsunac sie od tla - to tez zauwazylem. 2. Probuje takich zdjec (portretowych) troche z ciekawosci i nie napalam sie, ze szybko musze sie czegos nauczyc, ale niestety trudno mi troche zamknac klapki patrzenia "ulicznym" sznytem (chropowate, ziarniste i mocno kontrastowe). Nad tym musze troche popracowac. 3. Stylistyka, ubiory i ich kolory to dopiero ciezka sprawa :) Jeszcze raz dzieki za uwagi.


2021-06-01 12:53:58 przez acrux
I jeszcze są popularne piękne, ciążowe suknie...


2021-06-01 12:20:04 przez bakulok
Nie jestem zbyt wielkim fachowcem w tej dziedzinie, ale uważam że uwagi @acrux jak i ewa462 są bardzo ciekawe, mnie dodatkowo brakuje jeszcze podświetlenia chociaż lekko lewej strony włosów, np blendą, skoro było okno i firanka jako główne źródło światła. Tu w/g wskazówek @ewa462, sposób ułożenia rąk jak i mimika może być interpretowane jako ciąża już daleko zaawansowana, taka ciężka i duża.


2021-06-01 11:24:45 przez ewa462
Nie wiem czy mi wypada zabrać glos, ale zawsze chętnie pomagam, a dziedzina fotografii ciążowej to jest to, czym zajmuje się komercyjnie na codzień. Odnośnie ogólnych wskazówek metodą chałupniczą to rozważyła bym trzy gatunki fotografii ciążowej. 1) fotografia ciążowa domowa (lifestylephoto) nie wymaga żadnych nakładów finansowych, przygotowań i jest idealna do wykonania w warunkach domowych zastanych. Na instagramie poszukaj pod #lifestylephoto #maternityphotography będziesz mial podgląd o czym mówię. 2) fotografia ciążowa plenerowa ( czas letni to idealna pora ) Szukasz ładnej zielonej, zacienionej miejscówki, kupujesz sukienkę do fotografii ciążowej z aliexpress lub amazon i idziesz w plener. 3) fotografia ciążowa fine art i tu działasz już w warunkach domowych, ale tak by to wyglądało na fotografie studyjna. Potrzebujesz kawałka ściany lub fajnego tła i okno z firanka. Modelkę ustawiasz w odpowiedniej odległości od tła i okna, sprawdzasz na zdjęciach próbnych jak układa się światłocień i przesuwasz Panią raz w prawo raz w lewo, rotacyjnie, przód tył aż osiągniesz zadowalający efekt. Wszystko tu zależy od natężenia światła w pomieszczeniu. Jak będzie zbyt jasno to blokujesz światło czarną blendą a jak zbyt ciemnio w to Panią ustawiasz jeszcze bliżej okna. O parametrach w aparacie nie będę pisać bo zasady znasz. Teraz przejdę do konkretów odnośnie powyższego kadru. Zdjęcie jest poruszone, ale sam to wiesz. Pozując przyszła mamę zawsze dbam o to by noga która jest bliżej mnie była wysunięta lekko do przodu i skierowana na skos. Na powyższym zdjęciu zwróć uwagę na brzuch, jest zbyt jasny względem twarzy. Popatrz na układ palców, by żaden nie odstawał od reszty. Fotografując przyszłe mamy brzuszek jest bardzo ważny ale relacje pomiędzy mama i nienarodzonym maluszkiem są ważniejsze. Jest to czas oczekiwania, zadumy, radości i pokazania miłości pomiędzy rodzicami. Pozowanie przyszłej mamy jest na takich samych zasadach jak w portrecie, tylko z rękami jest łatwiej, bo zawsze są one ułożone na lub pod brzuszkiem. Pozowanie zależy od tego jaki kadr chce uzyskać. Jeśli ma to być kadr romantyczny to proszę mamę by zaokrągliła lekko ramiona i spojrzała na brzuszek uśmiechając się pod nosem. I tu pilnuje by stylizacja współgrała z ujęciem. Jeśli ma to być kadr pełen dumy pokazujący siłę kobiety i jej piękno, to władcza poza, odpowiednia suknia i późniejszy retusz w ps pozwalają mi osiągnąć zamierzony efekt. Zawsze wszystkie pozy pokazuje na sobie, wówczas jest jej to łatwiej powtórzyć. Trzeba ćwiczyć samemu przed lustrem ;) Z przyszła mama zawsze rozmawiaj i pytaj czego oczekuje, jak masz ja pokazać i w jakiej stylizacji będzie się czuć najlepiej. Ustalacie to razem. I najważniejsze jakie emocje mają te zdjęcia w niej budzić oglądając je za 20 lat. Ty się tego nie domyślisz, dlatego rozmawiaj i pytaj.


2021-05-31 22:12:39 przez acrux
Z mojego doświadczenia wynika, że światło zastane mogę wykorzystać jedynie do zdjęć/portretów, kiedy mam na to czas. Generalnie w studio używam dwóch lamp, a ciemne tło jak w Twoim przypadku jest z grubego, dobrej jakości kartonu. Oświetlam też tło. Już mnie tu denerwuje to zagniecenie z prawej. Co prawda są gnieciuchy, które dobrze wyglądają na zdjęciach, ale wtedy odsuwam bardziej modela i z odpowiednio ustawioną przesłoną wygląda to lepiej. Dbam w szczególności o światło na twarzy i skórę również wygładzam w PS odpowiednim sposobem, który wypracowałem na przestrzeni lat:). Koszula nie może być taka jasna. Nogi źle wyglądają. O ile to BW sprawdzi Ci się w street to nie tu. BW portretowe jest zupełnie inne, miękkie. Myślę tutaj o portretach dla ludzi, a nie takich, które wstawiasz na FF i dla siebie.


2021-05-31 22:03:58 przez brownsville
Okno+firanka.


2021-05-31 20:58:41 przez acrux
A skąd światło tutaj?


2021-05-31 18:14:49 przez brownsville
Witam Wszystkich. Bardzo proszę o uwagi/wskazówki odnośnie tego ujęcia, ale rowniez ogólne - na co zwracać uwagę planując takie kadry. Chodzi mi bardziej o generalne wskazówki dotyczące portretu (metoda chałupniczą, bez profesjonalnego studia i światła). Nie planuje komercyjnej działalności, ale bardziej okazyjne sesje rodzinne. Z góry dzięki za wszelkie wskazówki. Pozdrawiam


2021-04-22 14:47:06 przez meczata
U nas w parkach to raczej żółty przez psie siki :) Miło się gawędziło:) Znikam i pozdrawiam Autora tej pięknej pracy jak i pozostałych rozmówców :)


2021-04-22 14:36:12 przez fotosc
meczata to tak jak u Ciebie bylo tylko ze te zdjecie powstalo w miejskim parku i snieg tez byl bardzo brudny ::))))))))


2021-04-22 14:33:55 przez meczata
https://www.fotoferia.pl/portfolio/fotosc/photo/165151&status=pub&p=2 @fotosc- jak widać nie tylko żurawie w brudnym pozują :))) To dopiero szary śnieg, ale fakt, nie przepalony :)


2021-04-22 14:25:13 przez meczata
Co do podlinkowanego zdjęcia muszę się z Tobą zgodzić @fotosc. Nie opanował Autor światła niestety. I jak by go zrobił na szaro nic by to nie dało, bo nie ma nigdzie zachowanej faktury śniegu. Biała plama.


2021-04-22 14:24:43 przez fotosc
meczata no to mialas duzo szczescia , ze w tak brudnym sniegu chcialy Ci zapozowac :))))))))))))))))))


2021-04-22 14:07:06 przez therion
Do blendy to już jakiś klubowicz statysta w wojskowych łaszkach kubusia puchatka by się przydał :))


2021-04-22 14:07:00 przez meczata
@fotosc- a może przetrzyj ekran :) Okolice podmiejskie, to i śnieg brudnobiały. Jakby przestali kopcić czym popadnie w piecach byłby zapewne czystszy :)


2021-04-22 14:06:21 przez fotosc
ja tez bym wolal zrobic brudna biel niz przepalic :) mowa o pracy w PS :) za to tu bez zadnych pochamowan a oceny identyczne jak u kogos kto stara sie by nie bylo przepalen i snieg nial swoj krzalt https://www.fotoferia.pl/photo/286456/s/najnowsze/c/0/p/1


2021-04-22 14:05:08 przez therion
Z ust mi Kolega wyjął źle skalibrowany monitor oglądającego :)))


2021-04-22 14:03:39 przez damianski
Jak to czym ? Złym ustawieniem profilu na ekranie oglądające. Toż to elementarz :-)


2021-04-22 14:01:11 przez meczata
Na analogu się nie znam, więc wierzę na słowo. W cyfrze wiem , że lepiej lekko niedoświetlić niż prześwietlić. Najlepiej blendą cienie rozjaśnić, ale nie zawsze da się, jak wiadomo. Weź tu startuj z blendą do ptaka :) Co do śniegu, w tym roku trafiłam na żółtawy w naturze na skutek opadu pyłu z Sahary. I jak się potem z takiego wytłumaczyć na poważnym portalu ? :)


2021-04-22 14:00:20 przez fotosc
ale na tym zdjeciu snieg jest brudno bialy . wiem jakie kolory ma snieg , walczylem z tym tematem :) i dlatego smialem zalinkowac te zdjecie nie powiem ze jest zle , ale tez wiem jak Autorka kombinowala z biela :)


2021-04-22 13:54:47 przez therion
Co do bieli się zgadzam jako pejzażysta i uważny obserwator :) Wszystko zależy w jakim świetle... W cyfrze lepiej lekko niedoswietlic niż prześwietlić, popieram Koleżanki workflow :) W analogu jest inaczej, cienia nie wyciągniesz, światła wołając/skanując uratujesz.


2021-04-22 13:46:51 przez therion
Dzięki za linka:))


2021-04-22 13:44:56 przez meczata
A widzisz @fotosc, mylisz się. Śnieg nie był przepalony , bo zdjęcie było niedoświetlone. Potem wystarczy rozjaśnić z umiarem, nie dając za bardzo po kontraście :) Chociaż jak się tak dokładnie przyjrzeć kilka przepalonych blików zostało. Specjalnie dla czepialskich :) Co do koloru śniegu to temat śliski. W naturze niby biały, chociaż nie zawsze. Na zdjęciach w zależności od światła bywa żółty, różowy, niebieskawy w cieniu, a nawet czarny nocą itd...:)


2021-04-22 13:37:02 przez therion
Nic dodać, nic ująć!


2021-04-22 13:35:55 przez fotosc
https://www.fotoferia.pl/photo/287119# tak jak tu :))))) lepiej zmienic kolor sniegu zeby nie byl bialy :))))))))))) wtedy unikniemy przepalen :) co myslisz meczata ?


2021-04-22 13:30:24 przez keni
"Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość" - Michał Anioł Meczata ma jednak rację pisząc, o tym iż każdy z nas jest inny i na co innego zwraca uwagę. Dzięki tej różnorodności świat jest dużo ciekawszy.


2021-04-22 13:29:44 przez fotosc
Nie wnikam w fochy formulowiczow , moze to menopauza a moze co innego :) wiem jedno , zdjecie jest nie doswietlone lub przeswietlone i trzeba zrobic tak by bylo na srodku ,a zeby bylo na srodku musi byc MINIMALNY PRZEPAL , zdjecie jest wtedy ddobrze naswietlone ale czas idzie do przodu i mamy cyfre gdzie takie drobnice mozna usunac .Zawsze moze sie znalesc ktos co mu cos przeszkadza :)


2021-04-22 13:25:45 przez therion
Dzięki za wirtualne złotko z minusem. Z tymi opiniami to wiadomo, jak z kuprami, każdy ma swoją :))


2021-04-22 13:22:51 przez therion
No sam teraz widzisz jak to z Panią Prezes w klubie bywa :))


2021-04-22 13:19:58 przez therion
Dziękuję za wpis, pozdrawiam również :)


2021-04-22 13:17:53 przez therion
Dziękuję Kolego za właściwą postawę klubową :)


2021-04-22 13:16:16 przez therion
Kuper jaśnie oświecony to fakt, ale histogram był w punkt :) Będę zwracał :)


2021-04-22 13:06:45 przez meczata
@fotosc- czepialstwo powiadasz? A miałeś nas za TWA. Teoria legła w gruzach:) Całkiem już serio mnie osobiście ta biała plama nad kuperkiem lekko przeszkadza. Tak na minus do złotka. Tylko, że ja przymykam oczy na takie detale, jak całość jest ok. I dziwi mnie czasem czepialstwo innych o jakieś detaliki. Ale ile spojrzeń tyle opinii. A każdy ma prawo do swojej :)


2021-04-22 12:50:25 przez fotosc
Minimalny przypalenie mozna uznac za dobrze doswietlone zdjecie , tak bylo w analogu , ale majac teraz takie narzedzia ja PS to mozna bez problemu tego sie pozbyc , sa na ten temat rozne zdania , ale dla swietego spokoju lepiej poprawic w tym zdjeciu przepal to juz bym nazwal czepiarstwem :)


2021-04-22 10:34:01 przez keni
Ogólnie tak jak już wcześniej jeden z kolegów napisał zdjęcie nie jest złe i zapewne też tak je postrzegasz. Ja osobiście wolę, żeby pierwszy plan był ostry i dalej przechodził w rozmycie. Fotografia przyrodnicza rządzi się jednak podobnymi regułami jak inne jej gatunki i jak sam wiesz takie pokazanie fotki jak tutaj nierzadko jest zasadne. Czasami jest to chęć pokazania przestzeni albo głębi obrazu a nieraz są tego jeszcze inne powody. Delikatne przepały mnie nie drażnią ponieważ są rozmyte i łagodnie przechodzą w ciemniejsze miejsca. Jeśli miałbym się przyczepić to jedynie do tego, że widzę ostrość tylko w okolicy oka perkoza natomiast piórka na jego głowie już są mniej ostre. Z tego chociażby powodu pzymknąłbym to co jest jeszcze do przymknięcia. Pozdrawiam :)


2021-04-22 10:05:54 przez meczata
Nie takich detali się tu czepiano (nie wytknę palcem kto:)). Więc jeżeli Autor chce dążyć do perfekcji, to powinien na takie rzeczy też zwrócić uwagę :)


2021-04-22 09:55:27 przez damianski
A poważniej, można było lekko przygasić te białe punkty, reszta dla mnie bardzo ok


2021-04-22 09:53:50 przez damianski
Dwa drobne punkty intensywnej bieli i od razu przepały i to w liczbie mnogiej. Troszkę subtelności Koleżanko :-) :-)


2021-04-22 09:42:41 przez meczata
@fotosc- a przepały na kuperku nie drażnią? Całkiem serio Cię pytam :)


2021-04-22 09:38:20 przez therion
Za to lubiłem zawsze ten portal. Inspiracji nie brakuje nawet u początkujących. Dzięki Łukasz za słówko.


2021-04-22 09:33:53 przez therion
Czasem się zdarzy wpaść dobry humor ;) Wrzutka na warsztaty jak najbardziej poważna i przy okazji na rozładowanie emocji. Gdybym wiedział to bym pewnie publikował wcześniej w inferii. To GO draznilo mnie trochę od początku dlatego nie publikowałem. Do tego zawsze coś mi nie do końca trybi w tych moich przyrodniczych podskokach jeśli chodzi o kadr i kompo. W krajobrazie takich dylematów nie miałem. Decyzja była zawsze łatwa i prosta, kosz czy nie kosz. Zdjecie lubię, bo lubię modela i pamiętam pierwszy raz mi tak blisko podpłynął. Ale zdaje sobie sprawę na jakim jestem etapie i że lubię za dużo he he Dzięki za wizytę i słówko . Pozdro.


2021-04-22 07:31:33 przez prajzner
Wg mnie - początkującego - fotografia się broni.


2021-04-22 00:27:44 przez fotosc
Dowcipnisie z Was :) najwazniejsza jest glowa , oko , przy dlugim szkle i bliskiej odleglosci ciezko jest zlapac calego perkoza w ostrosci , ogolnie zdjecie nie jest zle i sam o tym doskonale wiesz :)


2021-04-21 23:39:56 przez therion
Moze wpadnie w dobrym humorze i nie będzie tak zle. Trzeba być dobrej myśli :)


2021-04-21 23:36:53 przez meczata
Sorki do prowadzącego warsztaty w kategorii natura. Weszłam mu w kompetencje przez przypadek. Będzie bura :))


2021-04-21 23:30:15 przez therion
Te sorki to chyba nie do mnie? Mi to absolutnie nie przeszkadza :)


2021-04-21 23:13:32 przez meczata
Ałć...nie zauważyłam , że w warsztaty wrzuciłeś. Tu nie wypada żartować. Sorki :)


2021-04-21 22:49:31 przez therion
PS. Ja tez jestem spacerowy, tylko po ciężkim tygodniu się lubię czasem położyć :)